Saturday 23 November 2013

KEPENTINGAN SARAPAN SIHAT

Bismillah,

Sarapan adalah hidangan paling penting dlm kehidupan seharian kita. Malangnya yang paling penting ini la yg selalu di anggap enteng. Ramai tak tahu kepentingan sarapan dan lebih tragik lagi ramai yg TAK TAHU KEPENTINGAN SARAPAN SIHAT.

Baru2 ni aku ada buat survey pasal Sarapan pagi rakyat Malaysia. Soalan pertama adalah

'APAKAH SARAPAN ANDA SETIAP HARI?, NYATAKAN 3 JENIS:

survey ni diberikan kepada 30 orang, secara random. hampir 90% dari mereka memberikan jawapan  yg sama iaitu sarapan Nasi Lemak. No wonder la Malaysia no. 1 negara yg mempunyai Rakyat Obes di Asia Tenggara. Tengok Sarapan orang Malaysia saja dah tahu.

 Di Malaysia ni kita akan jumpa 3 jenis manusia yg ber'SARAPAN ;

1- geng sarapan sedap ( nasi lemak, nasi goreng, nasi berlauk, teh tarik, roti canai, bihun goreng)
2- geng sarapan ringan (cereal, biskut, oat, roti, susu)
3- geng tak sempat sarapan (terus makan tengah hari atau makan di antara waktu tghari -brunch)

 KEPENTINGAN SARAPAN
1.  memenuhi nutrisi yang diperlukan oleh badan setiap hari.
Nutrisi yg diperlukan oleh badan adalah Protein, Vitamin, Karbohidrat, Serat, mineral, Lemak yg baik, dan Air.

2.  Sarapan boleh menurunkan berat badan. HAaaa!! tapi sarapan yg tinggi lemak tinggi kalori boleh MENINGKATKAN BERAT BADAN.

Menurut ahli nutrisi penulis buku The F-Factor Diet Tanya Zuckerbrot, R.D., sarapan pagi setelah perut kosong semalaman dapat meningkatkan metabolisme, ini bererti pembakaran kalori sepanjang hari menjadi lebih efisien.   Namun Zuckerbrot menekankan bahawa kunci dari semuanya adalah jenis makanan yang anda ambil.  Makanan dengan kandungan karbohidrat sederhana seperti donat akan membuat glukosa melonjak, kemudian turun secara drastik.  Ini juga menyebabkan Anda merasa lapar pada jam 11-an.  Cara yang lebih baik adalah mengambil makanan jenis berkarbohidrat kompleks seperti oatmeal atau roti gandum murni. Makanan dengan kadar serat tinggi dan rendah gula akan dicerna dengan lambat, sehingga menyediakan energi yang konstan dan membuat anda tidak cepat lapar.
3.  Meningkatkan kemampuan otak.
Kajian dari Universiti Swansea Wales membuktikan bahawa pelajar yang selalu sarapan mencatat rata-rata skor 22% lebih tinggi berbanding mereka yang tidak sarapan. Ketika anda bangun pagi,  sebahagian besar tenaga - dalam bentuk glukosa dan glikogen - telah habis digunakan oleh aktiviti sehari sebelumnya.  Menurut para ahli, glukosa adalah satu-satunya bahan bakar yang diperlukan otak. Tanpa glukosa yang cukup, Anda merasa lelah dan melayang-layang.




4.  Perlindungan terhadap sakit jantung.
Kajian menunjukkan, wanita sihat yang melewatkan sarapan selama dua jam memiliki kadar kolesterol buruk LDL lebih tinggi berbanding mereka yang bersarapan semangkuk sereal plus susu di pagi hari.  Zuckerbrot menjelaskan, serat dapat mengikat kolesterol dan mempercepat eksresinya sebelum mencapai pembuluh arteri. Oleh sebab itu pula, penelitian 10 tahun yang dilakukan Harvard Nurses Health menyimpulkan bahwa pengambilan serat tinggi berkaitan dengan penurunan risiko penyakit jantung hingga mencapai 50%.



"Nak gemuk senang je, Jangan makan Sarapan"
                - PROF DR MUHAYA, Pakar Mata.

APAKAH SARAPAN YG SIHAT?

Apakah sarapan yg sihat? ramai rakyat Malaysia bersarapan Nasi Lemak, adakah ia sihat? Sarapan yg sihat mengandungi tinggi Protein, tinggi serat, Vitamin, mineral dan Karbohidrat secukupnya, rendah gula, rendah kalori dan rendah lemak.

Berapa peratus je rakyat Malaysia yg sarapan menu seperti yg dicadangkan di atas? mungkin kurang 10%. sebab utama mesti la tiada masa utk sediakan sarapan berbagai warna macam tu. Nasi lemak dan kueh mudah di dapati. keluar rumah je ada 10 gerai Nasi Lemak. pilih je yg mana satu nak pergi.


BERITA BAIK!!!


Kini terdapat satu sarapan sihat yg mudah dan cepat disediakan, lengkap dgn Nutrisi yg badan perlukan, rendah kalori, rendah lemak, Lazat, dan boleh dinikmati di mana sahaja!! Tak payah pening2 nak pergi shopping ayam, sayur, buah2 kat Tesco. semua yg badan kita perlukan ada dalam 1 minuman Hikmat ni. 
 Pengganti makanan No.1 di dunia. Meal Replacement ye bukan Suppliment. kena paham molek. 

NILAI SEBUAH KESIHATAN
Badan kita perlukan Nutrisi, bukan Nasi Lemak, roti Canai, teh tarik. Hanya gantikan Sarapan pagi yg biasa kita makan ( Nasi Lemak, Roti Canai, bihun, roti) dengan Sarapan yg sihat iaitu nutrisi seimbang Formula 1 Herbalife, banyak perubahan yg boleh dirasai.

1. Badan lebih bertenaga
2. Pembuangan lebih lancar
3. Badan lebih ringan
4. Tidur lebih lena
5. Kenyang lebih lama
6. Bonus turun berat badan & improved masalah kesihatan 

 Sarapan kita setiap hari menentukan masa depan badan kita 5-10 tahun akan datang. 


 "Kalau kita tidak mengambil masa untuk sihat, kita perlu mengambil untuk sakit."
                                                                               - Prof Dr Muhaya Muhamad


SEDIKIT PERUBAHAN YG DIBUAT HARINI INI, BOLEH MENGURANGKAN RISIKO MENGHIDAP PENYAKIT BERBAHAYA DI MASA HADAPAN. JADI BUAT LAH KEPUTUSAN YANG BIJAK


PILIH SARAPAN YG SIHAT



Mulakan Program Sarapan Sihat Harini
hubungi 017-9772700

No comments:

Post a Comment