Thursday 12 July 2012

The Power of Dreams

Bismillah..

*entry ini bukan utk menujuk-nunjuk tapi adalah sharing semata-mata. semoga bermanfaat. InsyaAllah.*


Semua orang ada dream masing2 kan? nak kereta besar, nak rumah besar, nak bini besar.. opsss! tak da masalah bini besar, boleh bg dia makan herbalife..hehe.

so ni timeline dream aku.



21 AUGUST 2009.
                                                     
*Self Development book*






 Aku beli buku ni kat MPH selepas direkemen oleh kwn yg dah baca buku ni*tq kak epi*. Ni buku self development pertama aku. selalunya aku beli majalah design je, suka tgk gambar. tak layan perkataan2 ni,zzZZ mengantuk! Tapi Buku ni sgt bagus, sgt inspiring dan serius tak boring! penulis dia salah sorg editor buku Chicken Soup for the soul. so sape yg ada impian, tak kisah la korang keja apa sekali pun, kalau korang nk realisasikan impian korang, WAJIB BACA BUKU NI!



SEPTEMBER 2009.

*Important goals*




tengah2 baca buku ni dia suruh buat list pulak. haa.. list down WHAT IS YOUR MOST IMPORTANT GOALS. pastu simpan dalam wallet. masa ni kelam kabut la aku capai pen dan kertas. so sape tak paham tulisan Dr Yatie, ni alih bahasanya:

CARRY MOST IMPORTANT GOAL IN YOUR WALLET

1. Im weight 55kg on my 25th birthday, Feb 2011.
2. I went to Finland Spring 2011
3. I get married to Akam on our 6th anniversary, April 2012 (7th anniversary sbenarnya, salah kira)
4. I bought my dream car, Swift.


ha ni je la impian yg aku terpikir masa tu. nak kurus nak kawen.tak da keja lain kan? hahaha. part pegi finland tu mmg impian dr aku umur 11 tahun lagi, tp impian terpendam sebab rasa cam mampu.cam tak logik nak pegi hujung dunia sana. mahal gilerr!! so aku mampu tgk je peta finland sambil berangan. sobs..sobs..sobs..



FEBUARI 2011.

*Goal 1.  I weight 55kg on my 25th birthday, Feb 2011.*



berat aku 63kg. pegi gym turun 2kg tapi macam biasa naik balik 2kg lepas McD after McD, Dominos after Dominos, Tart Nenas after tart nenas, Kfc after Kfc.



MARCH 2011.
 
 *Goal 2. I went to Finland Spring 2011*



yeay yg ni best ni. DREAM COMES TRUE, ON TIME LAGI! cam tak caya je aku masa jejak kaki bumi finland yg super sejuk penuh salji tu. Impian terpendam 14tahun dah tercapai. Alhamdulillah! Allah Maha Besar!.harap maklum finland trip ni tak ditaja PAMA ye, ni 95% hasil titik peluh sendiri. mmg sgt berbaloi ikat perut, ikat nafsu, buat 2-3 kerja dlm satu masa utk menabung utk trip ni.  Impian aku nk pegi Finland je tapi Allah Maha Pemurah, aku dpt pegi 3 negara masa ni. UK, Finland & Perancis. Tak masuk dlm dream pun 2 negara ni tp Allah nak bagi, aku reda je. hehee. kami pegi backpackers je 2 orang dgn travel buddy aku merangkap tourist guide dan pengurus perjalanan sebab dia penah pegi UK & Perancis*tq kak atie*. cerita perjalanan kami bermusafir ke bumi finland boleh baca kat sini.


Balik dari Finland berat naik 2kg T_T. ni gambar last day kat london, b4 balik malaysia.lepas shopping keychain Marc Jacob *keychain je yg mampu*. mmg baju 3 lapis, tapi kepala 1 lapis je. muka dah macam snow man. berat dari 63 naik 65 kg in less than 2 weeks. walaweiii!




30 OCTOBER 2011.

 * Goal 3. I get married to Akam on our 7th anniversary, April 2012*





Selepas 6tahun mengenali hati budi (chewah) finally aku BERTUNANG jugak.. orang lain dh beranak pinak aku baru bertunang.  ada jodoh tak kemana kan..kalau sape yg rapat dgn aku, dorg tau aku mmg tak nak tunang2 ni. terus kawen je senang, save kos.  tp kita hanya mampu merancang, last2 aku tunang jugak. majlis kecik2 je *savekos*. masa ni planning wedding end of 2012. so impian nak kawen April 2012 tak tercapai, tapi xpe Allah merancang yg terbaik utk aku.again kita hanya mampu merancang dan berangan. Allah yg menentukan plan yg terbaik.


*masa nk bertunang ni la kelam kabut cari Herbalife, nasib baik sempat kurus. fewwwwhhh!*



1 JULY 2012.

  rewind goal  *Goal 1.  I weight 55kg on my 25th birthday, Feb 2011.*




walaupun aku terlambat setahun setengah utk impian ni tp aku berjaya jugak merealisasikannya. rupanya berat Ideal aku 58kg je. kalau 55kg dah jadi tiang lampu kot. huhuhhu.yg penting maintain je 58 ni sampai bila2, itu lg mustahak! ramai yg turun 10kg tp naik balik 20kg lepas tu. haaa jgn jadi camni ye! rugi je penat lelah nk kurus tu.



IT DOESN'T MATTER HOW FAST YOU GO, IT's ALL ABOUT HOW FAR YOU GO


cepat atau lambat itu bukan halnya, yg penting kita sampai ke destinasi. in Herbalife we decide our own speed, nak grow cepat ke lambat terpulang pada usaha masing2.yg penting Bila kita ada impian, kita akan berusaha keras nak capai impian tu. Lagi banyak impian kita lagi gigih kita berusaha. jangan jadi Mat jenin yg ada banyak impian tapi malas kerja, berangan je lebih. Ramai org yg ada byk impian tapi tak pernah tulis, simpan dalam kepala je. pastu lama2 lupa. Jangan malas nak tulis impian kita, org yg berjaya adalah org yg punya byk impian. kalau boleh tulis tampal kat dinding impian tu tengok setiap hari. lagi kerap kita mengadap impian kita lagi cepat kita dapat capai.



SENARAIKAN 100 IMPIAN ANDA SEKARANG!!  

THE MORE DREAMS YOU HAVE THE HARDER YOU WORK!!



impian no.4 aku nak beli kereta swift tak jadi kenyataan sebab aku dah tukar dgn kereta lain. belum dapat lagi tp insyaAllah 1-2 tahun lg. tiada yg mustahilkan. Allah kan Maha Besar, so impian kita kena la Besar jugak..nak tau ape keta idaman aku ?

.....



.....




.....




jeng je jeng!!




AUDI A1 SPORTBACK..tak mahal sgt paling murah alam £13,980 jerrrr..tak caya tengok ni.



ok sampai sini je sesi membebel harini, semoga entry ni bermanfaat.lepas ni jgn lupa beli buku merah tu, aku promote ni xdapat royalti pun tapi kalau kawan aku tak rekemen buku tu kat aku dlu maybe lambat lg baru aku capai impian aku. 




SO PLEASE PLEASE DO NOT UNDERESTIMATE THE POWER OF YOUR DREAMS!!


2 comments:

  1. Salam Yatie,

    Sangat sesuai dengan entri yang akak buat tentang matlamat...boleh akak link kan entri ni kat blog akak di http://ledakanpena.blogspot.com ?

    ReplyDelete
  2. Maaf kak lambat reply, silakan share. My pleasure ;)

    ReplyDelete